PO DRUGIEJ STRONIE ARTYKUŁÓW - DZIENNIKARZE ÓSEMKI ZABIERAJĄ GŁOS

Spotykam się z młodymi reporterami.
Są to ludzie bardzo ambitni, oczytani, z wielkimi pasjami.
R. Kapuściński  

Drodzy Czytelnicy!
Czy zastanawialiście się, jak to jest być redaktorem gazetki szkolnej? Przygotowałam dla Was artykuł o tym, jakie to odczucia, jakie umiejętności można rozwijać i co można osiągnąć, uczęszczając na zajęcia.
Praca przy redagowaniu artykułów, wbrew pozorom, nie jest taka prosta. Na początek trzeba mieć pomysł, więc należy wykazać się kreatywnością. Nasza gazetka posiada rubryki, np. „Ciekawa książka – polecamy!”, w której znajdują się recenzje czy „Smaczne co nieco” z przepisami kulinarnymi. Dlatego pomysły nie mogą być „byle jakie”. Muszą się odnosić do rubryk w gazetce. Czasami są z tym trudności, ale wspólnymi siłami zawsze dajemy radę coś wymyślić!
Na zajęciach zauważyłam, że zaczęłam bardziej zwracać uwagę na ortografię i interpunkcję. Dokładniej też sprawdzam swoje prace. Poza tym nauczyłam się nowych skrótów klawiszowych i funkcji programu Word, których wcześniej nie znałam, a są potrzebne do stworzenia formy graficznej „Głosu Ósemki”.
Kiedy numer gazetki jest już gotowy, przed opublikowaniem czuję ekscytację i radość z wykonanej pracy. Jestem dumna z tego, że moja praca jest publikowana na stronie szkoły.
Hanna Mielnik

Cześć!
Chciałabym Wam opowiedzieć o zajęciach dziennikarskich dotyczących redagowania gazetki szkolnej „Głos Ósemki” . Jeśli Waszą pasją jest dziennikarstwo, to na tych zajęciach macie szansę rozwinąć swój talent. Dodatkowym plusem bycia dziennikarzem jest wzbogacenie słownictwa oraz umiejętność obrabiania różnych prac na komputerze dodania tła czy podzielenia artykułów na szpalty.
Może Was również ciekawić, jakie to uczucie być dziennikarzem. Bardzo lubię zajęcia z dziennikarstwa oraz redagowanie gazetki szkolnej, czuję się wtedy jak prawdziwy dziennikarz. Nauczyłam się, że stworzenie gazetki szkolnej wymaga dużo czasu i poświęcenia, trzeba wykazać się cierpliwością. Czuję dumę i ekscytację, że należę do redakcji szkolnej gazetki, a pisanie artykułów sprawia mi radość.
Najbardziej zadowolona jestem w momencie, w którym „Głos Ósemki” widnieje na stronie internetowej szkoły! Jestem wtedy bardzo dumna ze swojej pracy. Zachęcam, jako dziennikarz, do udziału w zajęciach „Głosu Ósemki”.
Nina Ząbkiewicz

   Dziennikarzem jestem od września 2020 r. Podoba mi się pisanie artykułów do „Głosu Ósemki”. Jest to satysfakcjonujące!
Poprzez bycie w redakcji poznałam kilku nowych kolegów i koleżanek. Bycie dziennikarzem jest ekscytujące np.: gdy nagle  ,,wpada” do głowy ciekawy pomysł na artykuł, to musisz go szybko zapisać, póki pamiętasz.  
Dziennikarz musi być rzetelny, sumienny, „ciekawski”, dociekliwy, otwarty na świat oraz obiektywny. Nauczyłam się pisać wyczerpujące teksy i zrozumiałam, że praca dziennikarza jest ciężka. Teraz zwracam większą uwagę na interpunkcję lub ortografię, ponieważ dziwnie czytałoby się artykuł, w którym jest dużo błędów interpunkcyjnych czy ortograficznych. Jeszcze przed wydaniem artykułu sprawdzamy wiele razy wszystkie teksty.
Warto uczestniczyć w takich zajęciach, ponieważ można poznać i rozwinąć swój talent lub swoje pasje. Byłam szczęśliwa, gdy dowiedziałam się, że mogę dołączyć do redakcji „Głosu Ósemki”. Czuję radość, kiedy piszę artykuły, ale jeszcze większą radość czuję, gdy gazetka wychodzi na stronę internetową szkoły.
Ola Sierakowska

   Z zaciekawieniem czekałam na pierwsze zajęcia kółka dziennikarskiego. Były ciekawe. Nauczyłam się przeprowadzać wywiady, pisać na komputerze i pracować w grupie. Rozwijałam swoją wiedzę dotyczącą pracy dziennikarza. Każde zajęcia wymagają ode mnie pomysłów na następne artykuły. Dzięki nim mogę się sprawdzić w roli dziennikarki i zdobywać doświadczenie, które być może w przyszłości przyda mi się. Jeśli w następnym roku będą kontynuowane zajęcia dziennikarskie, polecam je uczniom naszej szkoły, by mogli rozwijać swoje zainteresowania.
Maja Białoń

   Bycie redaktorem gazetki szkolnej jest ciekawe. Mogę rozwijać swoją pasję, poszerzam słownictwo, uczę się poprawnie budować wypowiedzi i robię mniej błędów ortograficznych. Pomaga mi to w szkole.
Gdy widzę moje artykuły w gazetce, jestem z siebie dumna. Czuję się spełniona. Teraz, gdy czytam różne teksty publicystyczne i informacyjne w gazecie lub Internecie, wiem, ile pracy trzeba włożyć w ich napisanie. Nigdy nie miałam tej świadomości.
Moim zdaniem, warto uczestniczyć w zajęciach gazetki szkolnej, a zwłaszcza, jeśli ktoś ma talent pisarski lub w przyszłości chce być dziennikarzem. Oczywiście, w takich zajęciach może też wziąć udział osoba, która niekoniecznie dobrze pisze.
Moim zdaniem dziennikarz musi być sprawiedliwy, ambitny, ciekawy świata, dociekliwy, obiektywny, twórczy, kreatywny. Powinien umieć pracować w grupie i wysłuchać propozycji innych. Na początku nie byłam zadowolona z zaproszenia do uczestnictwa w zajęciach „Głosu Ósemki”, ale cieszę się, że udało się Pani mnie namówić. Nigdy nie marzyłam, by zostać dziennikarką, ale bardzo mi się podoba. Może kiedyś nią zostanę?
Łucja Sobolewska

Drodzy Czytelnicy !
Chciałabym się z Wami podzielić moimi przemyśleniami na temat uczestnictwa w zajęciach dziennikarskich. Bardzo lubię pisać artykuły w domowym zaciszu. Podoba mi się możliwość wcielenia w rolę redaktora i uczucie dużej  satysfakcji podczas pisania  ciekawego artykułu.
Według mnie dziennikarz powinien być: dociekliwy, spokojny oraz cierpliwy, ponieważ musi umieć napisać interesujące artykuły. Do napisania dobrego artykułu potrzebna jest wena, zaangażowanie i pasja. Ja czerpię z zajęć dużo korzyści np. poszerzam swoją wiedzę i utrwalam poprawność ortograficzną, interpunkcyjną i językową, a także  wzbogacam słownictwo.
Najbardziej lubię moment, kiedy Pani Natalia mówi, że nowy numer gazetki już jest na stronie internetowej szkoły. Zawsze się wtedy cieszę, że będę mogła podzielić się moimi artykułami z resztą  uczniów. Fantastycznie jest być jednym z redaktorów „Głosu Ósemki”, ponieważ lubię nowe doświadczenia, a także mam możliwość nauczenia się nowych umiejętności.    
Hania Rolska

Oczekiwania względem redaktorów dzisiaj są wysokie. Muszą być oryginalni, kreatywni, sprytnie przyciągać uwagę. Jest to trudne zadanie, jednak zdobycie czytelnika przynosi sporą satysfakcję.
Chciałabym się z Wami podzielić moimi przemyśleniami na temat bycia dziennikarzem.
Pierwszym plusem bycia w redakcji „Głosu Ósemki” jest to, że przy pisaniu artykułów rozwijamy swój zasób słów, zwłaszcza wyrazów bliskoznacznych. Korzyścią też jest to, że uczymy się tworzyć teksty tak, aby były poprawne pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym oraz językowym.
W artykułach możemy opisać swoje hobby, polecić Wam ciekawą książkę, podsunąć pomysł na spędzenie weekendu czy puszczając wodze wyobraźni, namalować komiks, który Was rozśmieszy.
Na zajęciach z dziennikarstwa uczymy się komputerowej obróbki naszych tekstów i grafiki. Każdy nowy numer „Głosu Ósemki” powstaje przy współpracy wielu dziennikarzy. Ważne jest, aby każdy z nich był pracowity, dociekliwy, pomysłowy i potrafił współpracować.
Podsumowując, praca dziennikarza nie jest prosta, ale daje sporą satysfakcję.
Marcelina Koćmirska

   Bycie dziennikarzem to ważna rola w życiu szkoły. Redaktor musi prowadzić gazetkę szkolną, pisać ciekawe artykuły, prowadzić wywiady. Każdy dzień jest nową przygodą. Bycie dziennikarzem dało mi pewność, że piszę całkiem dobrze, nie popełniam tak wielu błędów ortograficznych, poznałam wielu nowych przyjaciół.
Wiem, jakie to uczucie, gdy pani Cię wyczytuję na liście i mówi: „Będziesz w gazetce.”. To takie uczucie jakby właśnie Ci powiedziano że masz super moce albo że właśnie wyszła nowa książka z Twojej ulubionej serii. Oczywiście musiałam się wielu rzeczy nauczyć. Nauczyłam się być zainteresowana różnymi sprawami. Nauczyłam się też, że żeby napisać jakiś artykuł, trzeba poczekać na wenę (tak w nawiasie - początek tego artykułu pisałam bez weny, później mnie naszła…).
Czy warto uczestniczyć? Tak, jasne że tak! Można doznać tak wielu przeżyć. Można poczuć się jak reporter z telewizji, przeprowadzając wywiad. Można podzielić się z innymi swoimi pasjami. Zawsze chciałam umieć opisać czyjeś uczucia. Ale nie umiem. Ale umiem zgrabnie opisać swoje. Często, gdy piszę artykuł, tak się cieszę, że mogłabym roznieść dom, a czasami tak się spieszę, że później pani musi poprawiać wszystkie błędy…
Żeby być dziennikarzem, trzeba być bardzo dociekliwym. Wszystko, co się stanie, musi być naszą sprawą. Dziennikarz musi też być uważny, żeby nie popełnić żadnych błędów, ponieważ dziwnie się czyta artykuł gdzie zamiast ,,gdzie” jest ,,gzie”. Dokładność również jest cechą dobrego dziennikarza. Choć jestem dopiero w piątej klasie, to jestem dziennikarką od września 2020 i mam już wprawę. Każdy nowy artykuł to każda nowa przygoda!
Maria Lizurej

   Kółko dziennikarskie daje mi ogromną radość i satysfakcję. Na takich zajęciach można wiele się dowiedzieć, na przykład jak obrabiać artykuły w komputerze. Zauważyłem, że uczestnictwo w tych zajęciach dało mi większą pewność siebie oraz odwagę. Moim zdaniem opłaca się uczęszczać na takie warsztaty, ponieważ można się zdobyć nową wiedzę bądź poznać nowych ludzi.       
Paweł Puślecki

   Jako dziennikarz mogę dowiadywać się różnych ciekawych informacji, rozwijać swoją pasję i talenty. Jest to ważna rola w społeczna, dzięki niej możesz dzielić się z ludźmi  różnymi informacjami, więc jest to duża odpowiedzialność, ale także satysfakcja. Dziennikarz musi być skupiony, umieć dobrze opowiadać i mieć wenę twórczą.
W szkolnej redakcji nauczyłem się, jak pisać artykuły. Zrozumiałem również, że na świecie jest dużo spraw, o których warto pisać. Zwróciłem uwagę, aby poprawnie pisać artykuły i podawać źródła których używałem, pisząc dany artykuł .Mogę odkrywać w sobie nowe talenty, rozwijać kreatywność i zdobywać nową wiedzę.
Gdy pisałem swój pierwszy artykuł, czułem się ważny. Praca dziennikarza pozwala mi być kreatywnym i rozwijać talent. Jako dziennikarz potrafiłem odkrywać siebie na nowo, a pisanie artykułów jest dla mnie przyjemnością.
Karol Konarzewski
         
   Bycie dziennikarzem uczy wielu rzeczy. Jedną z nich jest współpraca z grupą. Dzięki współpracy łatwiej jest w tworzeniu gazetki. Jeśli masz pytania dotyczące swojej pracy czy artykułu, możesz zapytać innych. Wszyscy mogą na zajęciach rozwijać talent pisania opowiadań, wierszy, a nawet talent plastyczny poprzez  rysowanie, szkicowanie ilustracji do gazetki.
Praca dziennikarza jest wymagająca, ale zarazem jest niesamowita, ponieważ rozwijasz pasje i talenty. Możesz też poćwiczyć ortografię. Na zajęciach trzeba wysyłać prace w określonym terminie przez redakcyjnego maila, podejść z pasją do artykułów i gazetki.
Aby wymyślić artykuł, trzeba najpierw przemyśleć, o czym będziemy pisać i powiedzieć, kto jaki artykuł tworzy, aby osoba zapisująca mogła mieć pełne informacje oraz termin danych prac. Później wszyscy piszemy artykuły np. wiersz, komiks lub recenzje. Aby kontynuować tworzenie gazetki, musimy spotkać się i „posklejać” nasze prace.  Po „klejeniu” na koniec dodajemy tło i kolory czcionki oraz ilustracje.
Liliana Jarząbek


Marcelina Koćmirska

Hania Mielnik

Marysia Lizurej

Dodatkowe informacje