DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM?

CZYTANIE to klucz do wiedzy i sprawności umysłu.

Nawyk czytania i miłość do książek powstaje w dzieciństwie.

Najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika na całe życie jest głośne czytanie dziecku dla przyjemności.

Książki są pokarmem nie tylko dla intelektu, ale także dla psychiki.

Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają.Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości.

 

Czytanie rozwija język stanowiący podstawę dla myślenia, w tym także matematycznego. Czytanie otwiera dostęp do skarbnicy ludzkiej myśli i wiedzy. Uczymy dzieci czytania, ale nie dbamy o to, by lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by to czytanie było dla nich przyjemnością i potrzebą. Często czytanie porzucane jest na rzecz telewizji, ponieważ kojarzy się z przymusem i nudą. Nie stają się czytelnikami tracąc szansę na ciągłą edukację i stały rozwój intelektualny. To od Was Drodzy Rodzice w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka. Bez względu na sytuację rodzinną, majątkową, czy własne wykształcenie, jeśli chcecie, by Wasze dziecko było mądre i odnosiło sukcesy w szkole i w życiu czytajcie głośno swojemu dziecku dla przyjemności. Już w pierwszej klasie jedne dzieci radzą sobie lepiej inne gorzej. Dzieci, którym nauka przychodzi łatwiej to te, którym rodzice dużo czytają i z którymi dużo rozmawiają. W rezultacie one same dużo czytają, zdobywają lepsze wykształcenie, radzą sobie z problemami życiowymi przy pomocy wiedzy i rozumu, a nie przemocy. Dzieci, które mają kłopoty w szkole, to najczęściej te, o których rozwój umysłowy i emocjonalny we wczesnym dzieciństwie nikt nie zadbał.

Ale uwaga! Dzieci, które bardzo wcześnie same czytają, nauczane i ponaglane przez dorosłych, niekoniecznie stają się czytelnikami na resztę życia. Na tym etapie rozwoju trud samodzielnego czytania - często bez zrozumienia tekstu – zwykle przewyższa przyjemność z lektury. Może to pozostawić trwałe skojarzenie czytania z przykrością i doprowadzić do niechęci do książek. Zadbajmy, by czytanie było zawsze dla dziecka radością, a będzie nią wówczas, gdy do niego należeć będzie słuchanie, rozumienie i uruchamianie wyobraźni w ramionach bliskiej osoby – a do nas reszta. Samodzielne czytanie przez dziecko powinno przyjść w sposób naturalny, gdy pragnie ono tego i jest do tego gotowe. Książki można kupować po przecenach, wypożyczać, wymieniać. Nie trzeba idealnej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swojego dziecka. Doskonałe zajęcie dla Tatusiów, którzy mają mało czasu dla swych pociech i nie zawsze wiedzą jak go wypełnić.

Głośne czytanie to potężna stymulacja dla mózgu. Nawet dzieci z upośledzeniami umysłu, którym rodzice czytają, rozwijają się znacznie lepiej. Jennifer Thomas 10 - letnia dziewczynka z zespołem Downa mieszkanka Concord w stanie Massachusetts, której rodzice czytali od pierwszych tygodni życia, w czwartej klasie przewyższyła wiedzą, zrozumieniem tekstu i bogactwem słownictwa zdrowych rówieśników. Steven Kunishima z Hawajów, urodzony z głębokim defektem mózgu, który według lekarskiej diagnozy miał nigdy nie chodzić i nie mówić, dzięki matce stosującej masaże oraz głośne czytanie, w wieku 13 lat mówił, chodził, grał w baseball i uczęszczał do normalnej szkoły.

(Przykłady, z bestselleru Jima Treleasea -,,Reading- Aloud Handbook”

/ Podręcznik głośnego czytania /).

Na świecie spada czytelnictwo książek wśród dzieci – z wyjątkiem tych szkół i klas, gdzie nauczyciele czytają dzieciom na głos dla przyjemności. W szkołach, w których wprowadzono 10 minut codziennego głośnego czytania i 10 minut własnego cichego czytania po lekcjach – poprawiają się wyniki w nauce, a spada ilość chuligańskich wybryków. Głośne czytanie ułatwia, zatem edukacyjną i wychowawczą misję szkoły. Dla niektórych dzieci to jedyna okazja do kontaktu z książką.

Świat jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo napływa ilość informacji, rozwój wiedzy i zmiany na rynku pracy następują coraz szybciej. Ludzie, którzy nie czytają, nie nadążają za tymi zmianami i zostają zepchnięci na margines współczesnego życia.

Żyjemy w cywilizacji telewizyjnej. Badania naukowe wykazują szkodliwość nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci. Telewizja nie rozwija u dzieci myślenia. Wiele programów wywołuje lęki i niepokój oraz znieczula na przemoc.

Możemy dziecko nauczyć mądrego i umiarkowanego korzystania z telewizji pokazując inną atrakcyjną formę spędzania wolnego czasu, jakim jest czytanie.

 

JEŚLI WASI RODZICE WAM NIE CZYTALI, NIE RÓBCIE TEGO WŁASNYM DZIECIOM!

CODZIENNE GŁOŚNE CZYTANIE PRZYNAJMNIEJ PRZEZ 20 MINUT WARTO ZACZĄĆ JAK NAJWCZEŚNIEJ, NIE REZYGNOWAĆ NAWET WTEDY, GDY DZIECKO SAMO JUŻ DOBRZE CZYTA!

CODZIENNE GŁOŚNE CZYTANIE JEST SZCZEPIONKĄ PRZECIWKO WIELU NIEPOŻĄDANYM WPŁYWOM I ZAGROŻENIOM DLA UMYSŁU I PSYCHIKI DZIECKA ZE STRONY WSPÓŁCZESNEJ CYWILIZACJI!

(Część materiału wykorzystano z Kwartalnika,,Twórczy nauczyciel”6/2005

 "PUBLISHER-INNOWACJE")

DEKALOG DLA RODZICÓW

1. Nie upokarzaj dziecka, bo ono, tak jak ty, ma silne poczucie własnej godności.
2. Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.
3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru najczęściej jak możesz.
4. Jeśli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu - dziecko i tak wie, kiedy popełniasz błędy.
5. Nigdy nie mów źle o dziecku, szczególnie w obecności innych osób.
6. Nie mów "zrobisz to, bo tak chcę"- jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.
7. Jeśli wydajesz polecenia dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić z góry swego autorytetu.
8. Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny, nie musisz być w zgodzie z innymi dorosłymi przeciw dziecku, jeżeli wiesz, że oni nie mieli racji.
9. Gdy nie wiesz, jak postąpić pomyśl, jak ty poczułbyś się, będąc dzieckiem.
10. Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.

( "konwencja o prawach dziecka" przyjęta przez
Zgromadzenie Ogólne ONZ 20.11.1989 r.)

Więcej artykułów…

  1. GOTOWOŚĆ SZKOLNA

Dodatkowe informacje