PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ NA ROK SZKOLNY 2019/2020

 

WRZESIEŃ

 Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. integrowanie się z grupą rówieśniczą;
  2. poznanie topografii przedszkola;
  3. ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu;
  4. poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw;
  5. poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego;
  6. poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe;
  7. poznanie numerów alarmowych do tych instytucji;
  8. poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała;
  9. poznanie zmysłów jakimi odbieramy otaczający nas świat;
  10. poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią;
  11. poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie;
  12. kształtowanie umiejętności nazywania prac w sadzie;
  13. kształtowanie umiejętności nazywania prac w ogródkach warzywnych lub na polach jesienią;
  14. kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci;
  15. kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy;
  16. kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych;
  17. kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  18. kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: usta, owoce;
  19. kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski u, o w wyrazach;
  20. nauka piosenek i pląsów;
  21. wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

PAŹDZIERNIK

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu;
  2. przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw;
  3. poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarz;
  4. odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły;
  5. poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym;
  6. kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci;
  7. wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1;
  8. kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy;
  9. kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych;
  10. kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  11. kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: las, parasol, gra;
  12. kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski "p, g," w wyrazach;
  13. nauka piosenek i pląsów;
  14. wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

LISTOPAD

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku;
  2. zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności;
  3. zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
  4. zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota;
  5. wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy;
  6. wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego w ogrodzie przedszkolnym;
  7. rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów;
  8. rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką;
  9. rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;
  10. rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym;
  11. kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
  12. kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  13. kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: aparat, nuty, farby, igła;
  14. kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek: a, n, f, i w wyrazach;
  15. nauka piosenek i pląsów;
  16. wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

GRUDZIEŃ

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku;
  2. zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności;
  3. zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
  4. zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha;
  5. wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków;
  6. wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego  w ogrodzie przedszkolnym;
  7. kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
  8. zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt;
  9. rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów;
  10. rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką;
  11. rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;
  12. rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym;
  13. kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
  14. kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  15. kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: koperta, tropy;
  16. kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski k, t w wyrazach;
  17. nauka piosenek i pląsów;
  18. wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

STYCZEŃ

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy;
  2. zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności;
  3. uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku;
  4. zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
  5. zapamiętanie cech typowych dla zimy;
  6. kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy;
  7. wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników;
  8. wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego w ogrodzie przedszkolnym;
  9. rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów;
  10. rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką;
  11. rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;
  12. rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym;
  13. kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
  14. kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  15. kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: zegar, woda, dom, sanki;
  16. kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski z, w, d, s w wyrazach;
  17. nauka piosenek i pląsów;
  18. wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom;
  19. wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.

LUTY

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. rozwijanie czynnego słownika dziecka;
  2. rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych;
  3. rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej;
  4. rozwijanie pamięci wzrokowej;
  5. rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski;
  6. rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności;
  7. wdrażanie do wydzielania części wspólnej zbiorów;
  8. rozwijanie umiejętności dodawania na zbiorach;
  9. kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji;
  10. wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej;
  11. rozwijanie umiejętności improwizowania;
  12. rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania;
  13. kształtowanie umiejętności planowania kolejnych etapów pracy;
  14. rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej;
  15. wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, na końcu;
  16. rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole;
  17. dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem;
  18. zachęcanie do prezentowania siebie, swoich upodobań oraz osiągnięć przed grupą, przezwyciężanie nieśmiałości;
  19. zachęcanie do tworzenia ciekawych i niebanalnych strojów karnawałowych;
  20. stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców;
  21. zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.

MARZEC

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny;
  2. zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności;
  3. uświadamianie następstwa dni tygodnia;
  4. zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
  5. zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach;
  6. wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników;
  7. wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego w ogrodzie przedszkolnym;
  8. rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów;
  9. rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym;
  10. kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
  11. rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu;
  12. rozwijanie słownika czynnego dziecka;
  13. doskonalenie sprawności grafomotorycznej;
  14. zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych;
  15. rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym;
  16. rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek;
  17. wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów: proszę, dziękuję;
  18. rozbudzanie zainteresowania mniej znanymi zawodami: piekarz, młynarz;
  19. rozbudzanie zainteresowania historią techniki;
  20. zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji;
  21. zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu;
  22. doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie;
  23. doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli;
  24. rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych;
  25. doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania;
  26. posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.

KWIECIEŃ

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  2. propagowanie postawy pro ekologicznej;
  3. poznawanie pojęć związanych z ekologią: recykling, segregacja śmieci, środowisko przyrodnicze, fauna, flora;
  4. kształtowanie umiejętności porównywania długości; operowania pojęciami: najkrótszy, najdłuższy;
  5. kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: ekologia; fauna, flora, godło, flaga;
  6. zachęcanie do codziennego spożywania mleka i przetworów mlecznych, przełamywanie niechęci;
  7. rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym;
  8. rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej;
  9. rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek;
  10. wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów: proszę, dziękuję;
  11. rozbudzanie zainteresowania mniej znanymi zawodami: piekarz, młynarz;
  12. rozbudzanie zainteresowania historią techniki;
  13. zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu;
  14. doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie;
  15. doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli;
  16. rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych;
  17. doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania;
  18. posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.

MAJ

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych;
  2. zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie;
  3. kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  4. uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim;
  5. aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta;
  6. umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
  7. rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce;
  8. poszerzanie czynnego słownika dziecka;
  9. utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
  10. uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem;
  11. poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: weterynarz;
  12. odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły;
  13. kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci;
  14. wprowadzenie wzoru graficznego liczb 9, 0;
  15. posługiwanie się w zabawach literami i cyframi;
  16. kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku,  układanie symboli (liter, cyfr) według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania;
  17. nauka piosenek i pląsów;
  18. wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

CZERWIEC

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

  1. kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli (liter, cyfr) według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania;
  2. rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce;
  3. wdrażanie do rozwiązywania zadań z treścią;
  4. utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
  5. poszerzanie czynnego słownika dziecka;
  6. zachęcanie do prowadzenia obserwacji i eksperymentów i wyciągania wniosków na ich podstawie;
  7. rozbudzanie zainteresowania zjawiskami atmosferycznymi;
  8. kształcenie świadomości posiadania równych praw;
  9. zwracanie uwagi na nierówności ekonomiczne panujące pomiędzy ludźmi i zwracanie uwagi, że nie należy się chwalić tym, co się posiada;
  10. uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim;
  11. aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta;
  12. umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
  13. rozbudzanie zainteresowania pięknem krajobrazów Polski;
  14. rozwijanie umiejętności obserwowania, porównywania, wyodrębniania cech charakterystycznych dla danego krajobrazu;
  15. uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego z nieprzestrzegania zakazów podczas zabaw wakacyjnych;
  16. rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych;
  17. rozwijanie zainteresowania szkołą jako nowym środowiskiem, umożliwienie poznania i zaaklimatyzowania się w nowym środowisku;
  18. zachęcanie do zastanawiania się nad tym, co może spotkać dziecko w szkole; tworzenie pozytywnego obrazu szkoły.

Dodatkowe informacje