BY PONURE MYŚLI I KŁOPOTY POSZŁY PRECZ ZA SIÓDME PŁOTY...

   29.11.2019 r dzieci z klasy 3A zgodnie ze starą, polską tradycją obchodziły andrzejki. Tym razem to uczniowie stanęli na wysokości zadania i samodzielnie przygotowali oraz przeprowadzili andrzejkowe wróżby i przepowiednie. Najpierw Anielka i Martynka przygotowały balonowe wróżby, które określały, jakie zwierzę do nas pasuje. Następnie Ula i Jula oraz Karol i Hubert przeprowadzili zabawę z serduszkami. Tu można było dowiedzieć się, jak będzie miała na imię przyszła żona lub mąż. Następnie Adam i Hubert rozdali wróżbę „Kim zostanę w przyszłości?” Nie mogło zabraknąć wróżenia z butów. Tę zabawę przygotowały Ania i Ala. Wszyscy ustawiali buty. Śmiechu przy tym było co niemiara. Dzieci losowały również słodkie babeczki z ukrytymi w środku życiowymi mottami, przygotowane przez Wiktora. Wszyscy z wielkim entuzjazmem i zaciekawieniem uczestniczyli w andrzejkowych czarach i wróżbach, które dostarczyły wszystkim uczestnikom wielu niezwykłych przeżyć i emocji.

https://doba.pl/dsw/artykul/uczniowie-klasy-3a-z-sp8-wzieli-udzial-we-wspolnych-andrzejkach-foto-/27999/33

 

UCZNIOWIE KLAS 8 NA WYDZIALE CHEMII UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO

   29 listopada 2019 r. uczniowie klas ósmych pojechali na wycieczkę, na Uniwersytet Wrocławski Wydział Chemii. Uczniowie założyli gogle, fartuchy i rękawiczki, po czym przystąpili do działania. Mieli do wykonania łącznie sześć doświadczeń.
  Pierwsze z nich polegało na badaniu odczynu kwasów za pomocą wskaźników. Musieli wlać do próbówek wcześniej przygotowany kwas solny. Następnie sprawdzali odczyny. Roztwór fenoloftaleiny nie zmienił barwy, oranżu metylowego na czerwony. Uniwersalny papierek wskaźnikowy również zabarwił się na czerwono.
  Drugie doświadczenie dotyczyło otrzymywania kwasu solnego. To doświadczenie było wykonywane pod specjalnym wyciągiem. Do zrobienia go był potrzebny kwas siarkowy (Vl), który jest trujący, dlatego wyciąg był niezbędny. Uczniowie musieli do kolby wsypać NaCl, czyli znaną wszystkim sól kuchenną. Następnie zamontować wkraplacz i wprowadzić ostrożnie kwas. W zlewce połączonej z kolbą roztwór oranżu metylowego zmienił barwę na czerwoną, co oznacza, że w naczyniu powstał kwas.
 Trzecie doświadczenie to otrzymywanie kwasu siarkowego (lV). To doświadczenie również wykonano pod wyciągiem. Polegało ono na tym, że trzeba było podpalić siarkę nad palnikiem spirytusowym. Płonącą siarkę włożono do kolby, w której był roztwór oranżu metylowego. Roztwór zmienił kolor na czerwony. Oznacza to, że w kolbie powstał kwas.
 Czwarte doświadczenie polegało na otrzymaniu kwasu ortofosforowego (V). Potrzebne do tego były: tlenek fosforu (V), próbówka, łapa drewniana, oranż metylowy.  Uczniowie musieli do próbówki z roztworem oranżu dodać niewielką ilość wcześniej wspomnianego tlenku. W próbówce roztwór zmienił barwę na czerwoną, czyli powstał kwas.
 W piątym doświadczeniu powstał kwas krzemowy (lV). Do próbówki ze szkłem wodnym dodano roztwór kwasu solnego, w wyniku czego powstał NaCl rozpuszczony w wodzie i osad, czyli kwas krzemowy (lV).
 Ostatnie doświadczenie było najciekawsze. Uczniowie tworzyli w małych próbówkach „chemiczne ogrody”. Do próbówki z rozcieńczonym roztworem szkła wodnego dodawali wybrane kryształki soli: FeCl3, CaCl2, CuCl2, NiCl2. Po dodaniu ich z kryształków soli wyrastały „pnącza” wijące się do góry. Po dodaniu kwasu solnego pojawił się dodatkowo biały osad. Efekt był niesamowity!


WRÓŻBY I DOBRA ZABAWA W KLASIE 1B

   Andrzejki to wieczór wróżb odprawianych w wigilię św. Andrzeja, czyli noc z 29 na 30 listopada. Według dawnych wierzeń ta noc miała magiczną moc, uchylającą wrota do nieznanej przyszłości. W zaczarowany świat magii i wróżb przeniosły się dzieci z klasy 1B. W czwartek 28 listopada zorganizowane zostały tradycyjne andrzejki. Stosowne rekwizyty wywołały nastrój sprzyjający przepowiedniom. Nie zabrakło ustawiania bucików, przekłuwania serduszek z imionami, wróżenia za pomocą wirującej butelki, wypowiadania życzeń podczas rzucania monetą do miski z wodą, przekłuwania balonów z przepowiednią.

Dzieci poznały znaczenie imion, kolorów, magicznych przedmiotów i liczb oraz innych przepowiedni. Czas pomiędzy wróżbami urozmaicały zabawy przy piosenkach z repertuaru dziecięcego.

Andrzejkowe zabawy dostarczyły wszystkim uczestnikom wielu niezwykłych przeżyć i emocji. Było dużo śmiechu, ale nauczyliśmy się jednego, że to tylko żart i dobra zabawa.


Dodatkowe informacje