UCZNIOWIE KLAS 8 NA WYDZIALE CHEMII UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO

UCZNIOWIE KLAS 8 NA WYDZIALE CHEMII UNIWERSYTETU WROCŁAWSKIEGO

   29 listopada 2019 r. uczniowie klas ósmych pojechali na wycieczkę, na Uniwersytet Wrocławski Wydział Chemii. Uczniowie założyli gogle, fartuchy i rękawiczki, po czym przystąpili do działania. Mieli do wykonania łącznie sześć doświadczeń.
  Pierwsze z nich polegało na badaniu odczynu kwasów za pomocą wskaźników. Musieli wlać do próbówek wcześniej przygotowany kwas solny. Następnie sprawdzali odczyny. Roztwór fenoloftaleiny nie zmienił barwy, oranżu metylowego na czerwony. Uniwersalny papierek wskaźnikowy również zabarwił się na czerwono.
  Drugie doświadczenie dotyczyło otrzymywania kwasu solnego. To doświadczenie było wykonywane pod specjalnym wyciągiem. Do zrobienia go był potrzebny kwas siarkowy (Vl), który jest trujący, dlatego wyciąg był niezbędny. Uczniowie musieli do kolby wsypać NaCl, czyli znaną wszystkim sól kuchenną. Następnie zamontować wkraplacz i wprowadzić ostrożnie kwas. W zlewce połączonej z kolbą roztwór oranżu metylowego zmienił barwę na czerwoną, co oznacza, że w naczyniu powstał kwas.
 Trzecie doświadczenie to otrzymywanie kwasu siarkowego (lV). To doświadczenie również wykonano pod wyciągiem. Polegało ono na tym, że trzeba było podpalić siarkę nad palnikiem spirytusowym. Płonącą siarkę włożono do kolby, w której był roztwór oranżu metylowego. Roztwór zmienił kolor na czerwony. Oznacza to, że w kolbie powstał kwas.
 Czwarte doświadczenie polegało na otrzymaniu kwasu ortofosforowego (V). Potrzebne do tego były: tlenek fosforu (V), próbówka, łapa drewniana, oranż metylowy.  Uczniowie musieli do próbówki z roztworem oranżu dodać niewielką ilość wcześniej wspomnianego tlenku. W próbówce roztwór zmienił barwę na czerwoną, czyli powstał kwas.
 W piątym doświadczeniu powstał kwas krzemowy (lV). Do próbówki ze szkłem wodnym dodano roztwór kwasu solnego, w wyniku czego powstał NaCl rozpuszczony w wodzie i osad, czyli kwas krzemowy (lV).
 Ostatnie doświadczenie było najciekawsze. Uczniowie tworzyli w małych próbówkach „chemiczne ogrody”. Do próbówki z rozcieńczonym roztworem szkła wodnego dodawali wybrane kryształki soli: FeCl3, CaCl2, CuCl2, NiCl2. Po dodaniu ich z kryształków soli wyrastały „pnącza” wijące się do góry. Po dodaniu kwasu solnego pojawił się dodatkowo biały osad. Efekt był niesamowity!


Dodatkowe informacje