WARSZTATY CHEMICZNE NA UNIWERSYTECIE WROCŁAWSKIM DLA UCZNIÓW KLAS VII

WARSZTATY CHEMICZNE NA UNIWERSYTECIE WROCŁAWSKIM DLA UCZNIÓW KLAS VII

   Czternastego listopada uczniowie klas siódmych udali się na warsztaty do Uniwersytetu Wrocławskiego. Na miejscu omówiliśmy kwestię bezpieczeństwa i zasad laboratorium, a następnie wybraliśmy fartuchy razem
z okularami ochronnymi. Podzielono nas na 3 grupy dziesięcioosobowe, po czym zaczęło się przypomnienie na temat: "Zjawisko fizyczne a reakcja chemiczna?"

Głównie na tym temacie opieraliśmy nasze doświadczenia łącznie z wnioskami.

Pierwsze doświadczenie polegało na wsadzeniu łyżki do spalań z palącą się siarką do erlenmajerki z wodą zmieszaną z oranżem metylowym.

Zaobserwowaliśmy, że:

1. Siarka stopiła się, zmieniła kolor na ciemny brąz. Po ostygnięciu wróciła do swojej wcześniejszej formy, znowu staje się żółta.

2. Siarka zapaliła się słabym niebieskim płomieniem.

3. Po włożeniu jej do kolby ulotnił się biały gaz.

4. Roztwór zmienił barwę.

Oto wnioski:

1. Zjawiskiem fizycznym w tym doświadczeniu było topnienie, a reakcją chemiczną - spalanie.

2. W zjawisku fizycznym nie powstaje nowa substancja, zmieniają się jedynie jej właściwości - jest to proces odwracalny.

3. Reakcja chemiczna - powstaje nowa substancja.


W drugim doświadczeniu badaliśmy procesy zachodzące w wodzie.

a) Kawałeczek odsączonego z nafty sodu wrzuciliśmy do krystalnicy z wodą. Po zakończonej reakcji dodaliśmy do wody fenoloftaleinę.

Zaobserwowaliśmy, że:

1. sód rozpuszcza się, wydziela gaz;

2. roztwór zabarwił się na malinowy kolor.

Oto wnioski:

1. Zaobserwowaliśmy reakcję chemiczną.


b) Do probówki wprowadziliśmy za pomocą łopatki niebieskiej siarczan miedzi a następnie wlaliśmy około 4 cm3 wody. Zawartość wymieszaliśmy delikatnie bagietką szklaną i pozostawiliśmy w statywie do kolejnego doświadczenia.

Zaobserwowaliśmy, że:

siarczan (VI) miedzi (II) rozpuszcza się w wodzie, powstaje niebieski roztwór.

Oto wnioski:

jest to proces fizyczny - rozpuszczanie.


Trzecie doświadczenie polegało na otrzymywaniu osadu i jego przemienianiu się pod wpływem temperatury.

Do probówki z poprzedniego doświadczenia dodaliśmy kilka kropli roztworu wodorotlenku sodu i wstrząsnęliśmy probówką.

Następnie probówkę umieściliśmy w drewnianej łapie i ogrzaliśmy w płomieniu palnika.

Zaobserwowaliśmy, że:

1) po dodaniu NaOH (wodorotlenku sodu) wytrąca się niebieski, galaretowaty osad;

2) po ogrzaniu osad stał się czarny.

Oto wnioski:

1. strącenie osadu wodorotlenku miedzi (II) jest reakcją chemiczną, ponieważ wytwarza się nowa substancja;

2. w  wyniku ogrzewania strąconego osadu wodorotlenku miedzi (II) zachodzi dalsza reakcja chemiczna - o czym świadczy zmiana zabarwienia osadu.


Czwartym doświadczeniem było cięcie wstążki i ogrzewanie wstążki magnezowej.

Wstążkę magnezową pocięliśmy na mniejsze kawałki, następnie jeden kawałek wprowadziliśmy za pomocą szczypców metalowych w płomień palnika spirytusowego i ogrzewaliśmy (doświadczenie wykonaliśmy pod wyciągiem, założyliśmy ciemne okulary).

 

Zaobserwowaliśmy, że:

1) magnez spalił się jasnym niebieskim płomieniem;

2) po spaleniu został biały proszek.

Oto wnioski:

zjawiskiem fizycznym było cięcie metalu a reakcją chemiczną spalanie.

W ostatnim (piątym) doświadczeniu badaliśmy reakcję magnezu z jodem. W porcelanowej parowniczce umieściliśmy niewielką ilość wiórków magnezu i rozdrobnionego jodu. Następnie dodaliśmy pipetą kilka kropel wody (doświadczenie wykonywaliśmy pod wyciągiem).

Zaobserwowaliśmy, że:

po dodaniu wody ulatnia się fioletowy dym.

Oto wnioski:

1. przeprowadzona reakcja chemiczna zachodzi gdy dodamy wody - jest egzotermiczna;

2. pod wpływem ciepła jod sublimuje.


Podsumowanie

Wycieczka okazała się bardzo ciekawym przeżyciem, pełnym zaskakujących sytuacji oraz pozwoliła nam na odkrycie tajemnic świata chemii.


 

 

 

Dodatkowe informacje