WARSZTATY CHEMICZNE

WARSZTATY CHEMICZNE

   W piątek 30 listopada 2018 r., grupa chętnych uczniów z klas ósmych odbyła wyjazd na Uniwersytet Wrocławski, gdzie miała okazję wykonać kilka ciekawych doświadczeń chemicznych w profesjonalnym środowisku. Opiekunkami grupy były p. Monika Oleksy oraz p. Anna Marzec.

Po dotarciu na uniwersytet uczniowie udali się do laboratorium. Tam zostali zaopatrzenie w środki bezpieczeństwa: fartuchy, rękawiczki i okulary. Trzydzieści osób zostało podzielonych na trzy grupy. Każda miała osobnego opiekuna. Pierwszym wykonywanym doświadczeniem było rozpuszczanie stałego wodorotlenku w wodzie - pokazało ono, jak wygląda reakcja egzotermiczna. Drugie miało za zadanie wykazać, który z dwóch roztworów substancji, wodorotlenku sodu i amoniaku, jest silniejszą zasadą. Do doświadczenia użyto czterech wskaźników, m.in. fenoloftaleiny czy oranżu metylowego. W trzecim doświadczeniu uczestnicy mieli okazję ujrzeć ciekawie wyglądającą reakcję sodu z wodą. Po wrzuceniu go do krystalnicy z wodą, zaczął szybko poruszać się po jej powierzchni, wydając przy tym syczenie. Podczas tej reakcji powstał wodór oraz wodorotlenek sodu. Czwarte doświadczenie było jednym z najefektowniejszych. Dokonano w nim spalenia wstążki magnezu, która spala się jasnym, oślepiającym płomieniem. Po umieszczeniu jej pozostałości w roztworze wody i fenoloftaleiny zabarwił się on wokół niej na malinowo. W wyniku tego eksperymentu uzyskano gaz - wodorotlenek magnezu. Uzyskiwanie gazu, tym razem wodorotlenku żelaza (III), było tematem ostatniego doświadczenia. Dokonano tego poprzez dodanie zasady sodowej do chlorku żelaza (III). Wodorotlenek ukazał się tym razem pod postacią brązowego osadu. Po zakończeniu pokazu grupa udała się na Jarmark Świąteczny, gdzie każdy otrzymał 1,5 godziny do własnej dyspozycji.

Myślę, że większość uczniów może pozytywnie ocenić swoje uczestnictwo w robieniu doświadczeń chemicznych na uniwersytecie. Jest to świetna inicjatywa, która pozwala z ciekawej strony poznać dziedzinę chemii oraz dokonać rzeczy, które są praktycznie niemożliwe do wykonania w warunkach szkolnych. Uważam, że powinna ona być kontynuowana w przyszłych latach dla kolejnych uczniów.



Dodatkowe informacje