PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ NA ROK SZKOLNY 2019/2020
WRZESIEŃ
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- integrowanie się z grupą rówieśniczą;
- poznanie topografii przedszkola;
- ustalenie i przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu;
- poznawanie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw;
- poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego;
- poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe;
- poznanie numerów alarmowych do tych instytucji;
- poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała;
- poznanie zmysłów jakimi odbieramy otaczający nas świat;
- poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią;
- poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią w sadzie;
- kształtowanie umiejętności nazywania prac w sadzie;
- kształtowanie umiejętności nazywania prac w ogródkach warzywnych lub na polach jesienią;
- kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci;
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy;
- kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych;
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
- kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: usta, owoce;
- kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski u, o w wyrazach;
- nauka piosenek i pląsów;
- wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
PAŹDZIERNIK
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu;
- przestrzegani podstawowych zasad korzystania z placu zabaw;
- poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarz;
- odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły;
- poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym;
- kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci;
- wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1;
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy;
- kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
- kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: las, parasol, gra;
- kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski "p, g," w wyrazach;
- nauka piosenek i pląsów;
- wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
LISTOPAD
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku;
- zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności;
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
- zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota;
- wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy;
- wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego w ogrodzie przedszkolnym;
- rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów;
- rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką;
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;
- rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym;
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
- kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: aparat, nuty, farby, igła;
- kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek: a, n, f, i w wyrazach;
- nauka piosenek i pląsów;
- wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
GRUDZIEŃ
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku;
- zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności;
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
- zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha;
- wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie zwierząt i ptaków;
- wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego w ogrodzie przedszkolnym;
- kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
- zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt;
- rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów;
- rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką;
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;
- rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym;
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
- kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: koperta, tropy;
- kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski k, t w wyrazach;
- nauka piosenek i pląsów;
- wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
STYCZEŃ
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy;
- zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności;
- uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku;
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
- zapamiętanie cech typowych dla zimy;
- kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy;
- wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników;
- wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego w ogrodzie przedszkolnym;
- rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów;
- rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką;
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;
- rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym;
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
- kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: zegar, woda, dom, sanki;
- kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski z, w, d, s w wyrazach;
- nauka piosenek i pląsów;
- wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom;
- wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
LUTY
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie czynnego słownika dziecka;
- rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych;
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej;
- rozwijanie pamięci wzrokowej;
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski;
- rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności;
- wdrażanie do wydzielania części wspólnej zbiorów;
- rozwijanie umiejętności dodawania na zbiorach;
- kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji;
- wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej;
- rozwijanie umiejętności improwizowania;
- rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania;
- kształtowanie umiejętności planowania kolejnych etapów pracy;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej;
- wdrażanie do rozumienia następstw czasowych podczas układania sekwencji czasowych; posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, na końcu;
- rozwijanie umiejętności współdziałania w małym zespole;
- dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem;
- zachęcanie do prezentowania siebie, swoich upodobań oraz osiągnięć przed grupą, przezwyciężanie nieśmiałości;
- zachęcanie do tworzenia ciekawych i niebanalnych strojów karnawałowych;
- stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców;
- zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.
MARZEC
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny;
- zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności;
- uświadamianie następstwa dni tygodnia;
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
- zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach;
- wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników;
- wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu sportowego w ogrodzie przedszkolnym;
- rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów;
- rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym;
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
- rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu;
- rozwijanie słownika czynnego dziecka;
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej;
- zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych;
- rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym;
- rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek;
- wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów: proszę, dziękuję;
- rozbudzanie zainteresowania mniej znanymi zawodami: piekarz, młynarz;
- rozbudzanie zainteresowania historią techniki;
- zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji;
- zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu;
- doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie;
- doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych;
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania;
- posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.
KWIECIEŃ
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
- propagowanie postawy pro ekologicznej;
- poznawanie pojęć związanych z ekologią: recykling, segregacja śmieci, środowisko przyrodnicze, fauna, flora;
- kształtowanie umiejętności porównywania długości; operowania pojęciami: najkrótszy, najdłuższy;
- kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: ekologia; fauna, flora, godło, flaga;
- zachęcanie do codziennego spożywania mleka i przetworów mlecznych, przełamywanie niechęci;
- rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej;
- rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek;
- wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów: proszę, dziękuję;
- rozbudzanie zainteresowania mniej znanymi zawodami: piekarz, młynarz;
- rozbudzanie zainteresowania historią techniki;
- zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu;
- doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie;
- doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych;
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania;
- posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.
MAJ
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych;
- zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie;
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
- uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim;
- aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta;
- umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
- rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce;
- poszerzanie czynnego słownika dziecka;
- utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
- uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem;
- poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: weterynarz;
- odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły;
- kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci;
- wprowadzenie wzoru graficznego liczb 9, 0;
- posługiwanie się w zabawach literami i cyframi;
- kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli (liter, cyfr) według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania;
- nauka piosenek i pląsów;
- wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
CZERWIEC
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
- kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli (liter, cyfr) według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania;
- rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce;
- wdrażanie do rozwiązywania zadań z treścią;
- utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
- poszerzanie czynnego słownika dziecka;
- zachęcanie do prowadzenia obserwacji i eksperymentów i wyciągania wniosków na ich podstawie;
- rozbudzanie zainteresowania zjawiskami atmosferycznymi;
- kształcenie świadomości posiadania równych praw;
- zwracanie uwagi na nierówności ekonomiczne panujące pomiędzy ludźmi i zwracanie uwagi, że nie należy się chwalić tym, co się posiada;
- uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim;
- aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta;
- umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
- rozbudzanie zainteresowania pięknem krajobrazów Polski;
- rozwijanie umiejętności obserwowania, porównywania, wyodrębniania cech charakterystycznych dla danego krajobrazu;
- uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego z nieprzestrzegania zakazów podczas zabaw wakacyjnych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych;
- rozwijanie zainteresowania szkołą jako nowym środowiskiem, umożliwienie poznania i zaaklimatyzowania się w nowym środowisku;
- zachęcanie do zastanawiania się nad tym, co może spotkać dziecko w szkole; tworzenie pozytywnego obrazu szkoły.