UDZIAŁ UCZNIÓW KLASY 1B W PROGRAMIE "TECHNOLOGIE Z KLASĄ"

UDZIAŁ UCZNIÓW KLASY 1B W PROGRAMIE "TECHNOLOGIE Z KLASĄ"

   Uczniowie klasy 1B w roku szkolnym 2017/2018 wzięli udział w programie "Technologie z klasą", przygotowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci. W ramach tego programu w I semestrze dzieci uczestniczyły w dwóch zajęciach – „Do czego człowiek wykorzystuje roboty” i „ W jaki sposób internet może mi pomóc?”

W czasie lekcji o robotach uczniowie dowiedzieli się, jak rozwój technologii wpłynął na nasze dzisiejsze życie, przekonali się, że obecnie roboty i zautomatyzowane maszyny występują niemal w każdej sferze naszego życia, że są wykorzystywane do prac na wysokościach lub pod wodą, w miejscach trudno dostępnych dla ludzi, ale również w Kosmosie, szpitalach, nauce. 

W czasie drugich zajęć dzieci próbowały odpowiedzieć sobie na pytania: w jaki sposób internet może nam pomóc, czy internet jest skarbnicą wiedzy oraz jak pośród milionów stron odnaleźć informację, która nas interesuje.

Te zajęcia to był dopiero początek przygody uczniów klasy Ib z programem „Technologie z klasą”.

     W II semestrze uczniowie uczestniczyli  w sześciu zajęciach z programowania  (programowanie bez komputera i z komputerem w oparciu o aplikację Scratch Jr. i Scratch). 

Tematyka tych zajęć były następująca:

  1. Jak porozumiewają się roboty?
  2. Czy można zaprogramować grę w podchody?
  3. Jak stworzyć projekt w aplikacji ScratchJr?
  4. Jak zaprogramować grę w aplikacji ScratchJr?
  5. Jak się programuje w aplikacji Scratch?
  6. Jak zaprogramować interakcję w Scratch’u?

Na pierwszych zajęciach dzieci zostały wprowadzone do cyklu lekcji z programowania. Uczniowie słuchając pewnej historii uświadomili sobie, jak ważne jest precyzyjne i dokładne wydawanie instrukcji. Trenowali myślenie logiczne tworząc pierwsze skrypty opisujące życie robota.

Na kolejnych zajęciach uczniowie ćwiczyli precyzyjne i szczegółowe określanie różnych czynności, a także dostrzegali występujące między nimi zależności (jeżeli-to/ przyczyna-skutek). Gra w podchody pozwoliła  dzieciom doświadczyć, czym jest odczytywanie i stosowanie się do instrukcji w praktyce. 

Następnie dzieci  zapoznały się z programem Scratch Junior i jego podstawowymi i zaawansowanymi funkcjami. Podczas zajęć stworzyły własną, krótką historyjkę, zaprogramowały interaktywną opowieść o swojej szkole, stworzyły  własną prostą grę, w której wróżka (lub inna postać) łapała spadające z nieba gwiazdki (lub inne przedmioty).

Następne zajęcia wprowadziły uczestników do programowania w wersji przeglądarkowej Scratcha. Uczniowie poznali stronę www.scratch.mit.edu – jej zawartość i funkcjonalności. Nauczyli się zmieniać tło, rysować duszka i go animować.

     W trakcie realizacji 6 lekcji z programowania uczniowie korzystali  z otrzymanego zestawu edukacyjnego, który składał się z planszy przedstawiającej kosmos i 6 przytwierdzanych do niej planet oraz z kart pokładowych dla każdego uczestnika programu.

       Pierwszaki bardzo chętnie i z wielkim zaangażowaniem uczestniczyły we wszystkich zajęciach z programowania. Były bardzo aktywne, chętnie podejmowały się powierzonych im zadań, pracowały ambitnie, a zajęcia z komputerami były dla nich ciekawe, pełne niespodzianek i nowinek technologicznych, z którymi wcześniej nie miały do czynienia.


Dodatkowe informacje